felinna nadea ed fattah

felinna nadea ed fattah
Insan yg malu dengan diri sendiri dan berusaha utk menjadi yg lebih baik lagi..memilih utk berada lebih dekat dengan ALLAH,Meminjam seketika kesenangan dunia dan berimpian utk berkongsi bersama semua...

Wednesday 8 April 2015

Bagaimana nak lawan kesedihan?

Kadang2 rasa down.. Buat apa pon semua xmenjadi, org kata kalau ikut cara Allah semua mesti menjadi.. Makanya berpusu org solat 5 waktu,berpuasa,berzikir tak kira masa.. Hanya sebab berinpian nak jadi JUTAWAN!

Xsalah malah xberdosa,tapi yg salah apabila baru seminggu lakukan amalan itu,baru sebulan istiqomah dh mula rasa putus asa sbb masih belum juga jadi jutawannya.

Kisah kakfel, masa dapat memahami konsep menjemput rezeki ustaz fathuri,kafel mmg tgh down, dan kakfel amalkan apa ustaz cakap tapi masih...masih xda apa2 pon terjadi, hati masih gundah,bisnes masih xstabil.. Tapi kakfel yakin... Kalau kakfel jalan ja.. Buat ja mesti buah dia manis!

Sesungguhnya syaitan sgt suka kalau kita ni putus asa. Sbb dia dh kalahkan kita! Malu x? Kita manusia kalah dgn syaitan? Org berjaya dia anggap syaitan itu semut ja... Sekali dijentik hilang.. Dia xakan layan si semut yg mengigit badan nya...

Kisah kita semua mesti hampir sama,kalau baca kisah org berjaya mesti dahulu ada jaa kisah silam mereka yg kita rasa seperti "wow hebatnya dia bangkit,berkat sabar dia dh berjaya kini"

SAMA SAMA SAMA! Mereka bangkit sebab tu mereka berjaya, kita agk dgn duduk sesaja ,mengeluh utk ujian yg xseberapa kita akn berjaya?? NO NO NO.... Tepuk dada tanya selera

Kita ni manusia Allah bagi ada masa strong ada masa down,tapi masa down tu jgn dilayan.. Bangun n berlari cari jangan keluar,masalah bukan utk difikirkan.. Tapi diselesaikan.. Jika sy boleh,jika mereka lain yg anda jadikan idola boleh.. Kenapa bukan anda? Kita bernama MANUSIA! Kita ada anggota yg sama malah mungkin anda lebih bijak dari saya, jangan berhenti saat rasa susah tapi berlalri lah ketika susah utk tinggalkan nya.

Kita akan jadi putus asa bila kita impian terlalu besar hingga tak sanggup terima yg sedikit! Xsalah impian besar tapi yg sedikit jugak perlu dijaga ..
Kak fel pernah jugak diuji, selalu sales mestilah atas dari 10k purata tapi tetiba ada hari yang dpat ratusan shj kakfel trus merungut! Tapj kakfel cepat sedar , aku cuma perlu usaha lagi, mungkin ada xkena kat mana2 ... Tapi aku tetap bersyukur dgn yg ini, selepas itu Allah xkurang2 kan rezeki malah berlebiban pulak.. Maaf kakfel cerita bukan riak,ni adalah pengalaman sndri...

#tipsfelinnanadea
kadang kita terlupa bersyukur dengan yg sedikit sbb kita asyik nampak org lain dpt banyak.. sedangkan macamna Allah nak bagi yg banyak sedagkan yg sedikit pon kita tak reti bersyukur...

Org kita lebih banyak mengeluh dan alasan, bila ditanya.. Bukan alasan.. Nak perjelaskan.. Xperlu semua tu.. Terus ja berjalan....nak kayo n berjaya kan?
Kenapa kita mengeluh?
Kerana kita selalu lihat apa yg kita xdapat dan lihat apa yg org lain dapat.. Kita banding2 kan..kita rasa Allah x adil.... Sbb itu kita sanggup mengeluh..kita sampai hati x berterimakasih dgn apa yg Allah beri... Kita selalu rasa kita susah.. tp kita tak kaji kenapa kita susah.. fel jenis yg percaya... setiap kesusahan yg dtg dlm hidup fel berpunca dr kesilapan fel.. Kdg2 fel fikir hingga pening2 kepala.. sbb nak perbetul kan kesilapan sndri saat ditimpa ujian.... org selalu sebut karma... tp kita panggil qada and qadar... Kna tahu... apa yg terjadi kepada kita.. susah mahupun senang adalah refleks kepada siapa kita sendiri... Jika nak hidup yg selesa.. tenang n tenteram..jauhi kemurkaan Allah.swt.... #
Bak kata hm tuah
Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, sebab perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat tidak pernah selesai.


Sila tinggalkan komen agar kita tau awak dan mula mengenali siapa pembaca saya,kenalkan diri pon bagus juga!

Alhamdulillah. Saya masih jahil cuma mahu cerita betapa indahnya islam...

Felinna nadea ed fattah
Pengasas felinna beauty
Pengasas hijrahbyfelinna
Pengasas raffelwholesale
Pengarah Raffelinna sdn bhd
Pengarah  Raffelinna marketing sdn bhd.

45 comments:

  1. Tq k.fel. best baca. Terinspirasi. Semoga lg byk posting2 yg memotivasikan diri.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    Sejujurnya, saya hanya mengenali Kak Fel melalui losyen yang famous tu tapi tak pernah beli. Just kenal dan tahu Kak Fel macam tu je.

    Sampai 1 hari, saya bukak IG bisnes, saya scroll tengok eh macam kenal nama. Bukak Ig Kak Fel, saya terkejut Kak Fel dengan penampilan Kak Fel, tapi saya kurang kenal bagaimana Kak Fel yang dulu. Hanya kenal losyen je. Btw, saya dah follow dan suka baca post kak Fel.

    Okay, ni mukadimah saya.

    Saya adalah seorang pendosa, yang ingin berubah menjadi seorang yang lebih baik dari dahulu.

    Sekarang, saya ambik keputusan drastik resign (jawatan sekarang adalah secretary), saya ingin bekerja sendiri. Saya percaya rezeki dan yakin Allah luas, dan jika kita bekerja ke arah jalan yang diredhai.

    Saya kata drastik sebab selepas habis tempoh 2 bulan notice memang saya tak de kerja baru pun yang menunggu.

    Saya ambik keputusan sebab saya rasa ingin gaji yang lebih berkat atas usaha sendiri (hanya orang kerja ofis la tahu macam mana kerja ofis kan). Saya rasa lagha, selalu layan internet.), berkat ke gaji saya kan.

    So, saya kena sedar diri saya nak mula dan ubah kehidupan. Saya ingin bekerja sendiri. Kak Fel contoh saya nak berjaya dunia dan akhirat.

    Saya akan bermula semua nya dari bawah.

    Sekarang, tiap2 malam saya ajar mengaji, dan ada buat business keropok lekor dan ingin mencuba beberapa bisnes lagi ( dalam bentuk kemahiran ).

    Saya doakan Kak Fel berjaya dan minta Kak Fel doakan saya istiqamah dalam melakukan kebaikan walaupun sebesar zarah, berusaha menjada diri, iman, dan aurat. Dan doakan saya dapat jodoh yang terbaik.

    Btw, saya dah beli 1 jubah Kak Fel. Suka. :)

    Ini emel saya,
    fzs2020@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Dear fzs terima kasih follow n baca penulisan akk yg sgt simple ni tapi akk mmg menulis dr hati utk membantu tamai org kat luar sana.. Semoag trus istiqomah.. Subhanallah kagum akk dgn pilihan drastik sis.. InshaAllah manis buah di depan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Kak Fel membantu remaja di luar sana.
      Aameen kak di atas doa nya.

      fzs

      Delete
  4. Terima kasih kak fel. Semoga kak fel sentiasa diberi ilham untuk terus memberi motivasi dan inspirasi kepada orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah kepada semua yg follow kakfel terimakasih diucapkan

      Delete
  5. Sgt teruja mbaca blog ini....sllm pknaln dr sy..shikin..smg bjya dnn lbih bjya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq shikin,boleh fel tau dr mana fel mula mengikuti blog ji, sbg survey dari fel

      Delete
  6. assalammualaikum kak fel...

    tersenyum bila baca nota kak fel, terasa motivate pd saya.. secara kebetulan saya rasa down saat ni, cepat2 saya istighfar dan ucap syukur padaNya. Mudah-mudahan Allah berikan saya kekuatan dan kesabaran dlm semua perkara..

    salam perkenalan dr saya wawa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam wawa! Hai hai.. Kdg2 kita perlu juga refresh diri melalu pembacaan kan?

      Delete
  7. nak tanya pasal product under raffelinna sdn bhd..boleh?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum wbt

    Kak fel saya nak minta/tanya kal fel mcm mana kita nak istiqamah diri kita utk ke jalan yang betul? Saya banyak baca entri di internet tapi hati saya rasa terlalu berat seperti batu yg menghempap diri kita sdgkan diri tu mmg nak sangat buat. Saya harap kak fel dapat membantu insan seperti saya yg betul2 ingin berubah ke jalan yang benar. Terima kasih kak fel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips dia adalah dgn memulakan,selagi xmula selagi tu kita tak akan rasa kesan dia terhadap diri kita, kn kuat kan semangat dn buat juga walau malas! Minta doa kat Allah... Bgtau Allah yg kita betul2 nak berubah

      Delete
  9. Terima kasih atas perkongsian yg cukup bermakna..syukur..syukur. syukur ya Allah..

    ReplyDelete
  10. terima kasih kakfel. sentiasa mengikuti perkembangan kakfel dr dulu lagi :) hope oneday sy boleh jd mcm kakfel. skrg bis sy mmg tgh slow tp xpe sy akn terus usaha.. #iloveyoukakfel

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum fel....kita pernah ber'msg' di fb dulu...thanks fel diatas perkongsian...suka sangat baca setiap kisah fel... very inspiring..Salam ukhwah :-)

    ReplyDelete
  12. Ash here. Coming to your blog about 3-4 days ago after following you in Facebook. Subhanallah, I love your true love toward HIM and true peace in your life. May Allah bless you here and hereafter. Btw,salam perkenalan. Still searching the things that you've found; peace and happiness in life.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum. Saya nurulhusna. Itu hari jumpa Puan Fel di Hotel Ixora. Hasrat saya ingin bertemu lagi dengan Puan Fel. Aamiin. Ni blog saya sitinurulhusnahashim@blogspot.com saya pernah hantar serunding pd puan..serunding basi..hahaha takpa faktor faktor tlh difikirkan. Insha Allah. Semoga Allah Sayang sy juga spt Allah Sayang Puan Fel. amiinnn

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum. Saya nurulhusna. Itu hari jumpa Puan Fel di Hotel Ixora. Hasrat saya ingin bertemu lagi dengan Puan Fel. Aamiin. Ni blog saya sitinurulhusnahashim@blogspot.com saya pernah hantar serunding pd puan..serunding basi..hahaha takpa faktor faktor tlh difikirkan. Insha Allah. Semoga Allah Sayang sy juga spt Allah Sayang Puan Fel. amiinnn

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum. Saya nurulhusna. Itu hari jumpa Puan Fel di Hotel Ixora. Hasrat saya ingin bertemu lagi dengan Puan Fel. Aamiin. Ni blog saya sitinurulhusnahashim@blogspot.com saya pernah hantar serunding pd puan..serunding basi..hahaha Tampa faktor faktor tlh difikirkan. Insha Allah. Semoga Allah Sayang sy juga spt Allah Sayang Puan Fel. amiinnn

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum kak fel...alhamdulillah syukur..terasa insaf dirini bila baca post kak fel...sy pun pernah mengalami perasaan down gila disebabkan bisnes..diri hampir muflis..sampai sekarang rasa down tu masih ade berbaki..mungkin ini kifarah buat sy..tp sy tetap cuba bangun semula..muhasabah diri..berniaga melalui on9..sekarang masih belajar...syukur...salam ukhuwah...

    ReplyDelete
  18. semoga Kak Fel terus menerus berkongsi segala suka duka Kak Fel ..
    Membakar semangat kami untuk terus berjuang ! Terima kasih Kak Fel

    ReplyDelete
  19. Tq kak fel . Share lagi dan lagi yaa .

    ReplyDelete
  20. Sy mmg follow feel dari dulu....dekat fb mmg suka baca status fel....

    ReplyDelete
  21. Suka hasil nukilan fel...mohon share tips..teeima kasih...akak juga hamba allah yang jauh lebih sgat kurangnya..bak.kata fel.wanita cepat lupa.rapuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah fel akan cuba banyakkan menulis

      Delete
  22. Syukran atas info yg sgt positif..
    Sy selalu cepat mengalah dgn kerja..rasa semurang letakkan tggungjwb yg berat pada saya dan tak dapat respect ketika bkerja..rasa letih nak jaga hati dan perasaan semurang ditmpat kerja..selalu brdoa dapat kerja ditempat lain cepat2..doakan saya kak fel..saya rasa sedih sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuatkan semngat dan kaji semula diri sndri di mana kelemahan n perbaiki

      Delete
  23. Alhamdulillah ..Tq Kak Fel ..tips yang sangat berguna

    ReplyDelete
  24. TQ Fel atas perkongsian begini. Teruskan lagi :)

    ReplyDelete
  25. saya Sya, attend marketing talk kat kuis. duduk dpn sekali.
    dapat jawab soalan dapat hadiah, abis kelas dapat hadiah lagi.. TQ kak fel.
    pastu abis kelas, dapat jumpa kak fel, dapat bagi hadiah bday kat kak fel. walaupun tahu hadiah tu very small compare dgn apa yg kak fel ada, tapi nak jgk bg kak fel hadiah...
    and few days ago, singgah butik kak Fel, kak fel cakap kak fel nervous sbb byk benda x siap before opening butik kat bangi.. rabbi yassir walatuassir, sy doakan semua urusan kak Fel dipermudahkan..

    take care kak Fel, anak Kak Fel, tiki mmg sangat comel. subhanallah

    ReplyDelete
  26. kata-kata kakfel amat memberi kekuatan kepada saya. terima kasih kakfel. semoga saya berjodoh utk berjumpa kakfel.

    terima kasih kak. bila saya down saya baca kata2 kakfel yg memberi inspirasi disamping berdoa. hebat perancangan Allah, saya dapat mengenali kakfel disaat saya jatuh walaupun hanya mengenali sekadar di laman sosial,

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum kak fel. saya zahra. saya berdoa suatu hari nanti kita berjodoh saya boleh duduk sebelah kakfel dan nak borak n nak dengar pendapat kakfel. yelah kita adore seseorang kan mesti kita sanggup stalked sampai habis. ini kali pertama saya dok baca blog kakfel lepas subuh sampai sekarang. tapi tak habis lagi. hihi Allah telah gerak kan hati sy untuk baca blog akak supaya saya dapat bangun dan tak boleh give up.lepas ni klau rasa down. sy terus buka entry n baca balik dan terus membaca. tak mau taip panjang2. inshaaAllah saya yakin saya akan berjumpa dengan kakfel nanti. inshaaAllah. semoga kakfel sekeluarga berjaya d dunia n akhirat serta dikurniakan kesihatan yang baik.amin

    ReplyDelete

jom coret-coret da comment here :